Branża kwiatowa potrzebuje rozwoju, ale odpowiednio zaplanowanego. „Zainspiruj ludzi do zrównoważonej produkcji” – to hasło jednej z inicjatyw w Holandii.
FleuraMetz to globalna hurtownia kwiatów, roślin i akcesoriów. Firma koncentruje się na kwiaciarniach, będąc członkiem inicjatywy Floriculture Sustainability Initiative (FSI) i jednym z ambasadorów.
– Zdajemy sobie sprawę, że mamy wpływ na środowisko i bierzemy za to odpowiedzialność. Tak brzmi zrównoważony rozwój według Susanne van der Mark – specjalisty ds. społecznej odpowiedzialności biznesu. Dzieli się swoją wizją i wyjaśnia, w jaki sposób FleuraMetz współpracuje w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju.
Pięć firm: FleuraMetz, Royal FloraHolland, Royal Lemkes, Water Drinker i Dutch Flower Group łączą siły, aby przyspieszyć zrównoważony rozwój w branży kwiaciarskiej. Pierwszym celem jest przyspieszenie inicjatywy Zrównoważonego Rozwoju Kwiaciarstwa (FSI), ale poszukiwana jest współpraca łańcuchowa w większej liczbie obszarów. – Marzenie o akceleratorach to świat, w którym wszystkie kwiaty i rośliny mają pozytywny wpływ na ludzkość i środowisko. I nie możemy tego zrobić sami – potrzebujemy całego łańcucha, aby to osiągnąć.
Zrównoważony łańcuch
Wszystkie akceleratory mają ten sam cel: zwiększenie zrównoważonego rozwoju w łańcuchu kwiaciarstwa. Jednak firmy mają różne podejścia. W jaki sposób FleuraMetz działa na rzecz zrównoważonego rozwoju? – Naszym celem jest osiągnięcie zrównoważonego handlu na poziomie 90% w roku 2020. To jest nasz cel. Dlatego dla nas ważne jest, aby plantatorzy otrzymali certyfikaty zgodnie z koszykiem FSI. Oczywiście pracujemy także nad innymi rzeczami, takimi jak zrównoważone opakowania i wspieranie Plastic Pact NL. Szkolimy również naszych kierowców, aby jeździli bezpiecznie i ekonomicznie, co pozwala utrzymać niską emisję CO2, a także obniżyć koszty.
Przejrzystość
Akceleratory mają trzy główne obszary: zwiększenie przejrzystości, zmniejszenie śladu środowiskowego i poprawa warunków społecznych. Certyfikacja dotyczy zwiększenia przejrzystości. – Uważam, że ważne jest, aby organizacje pokazały, że działają w dobry i uczciwy sposób. Certyfikacja jest sposobem na osiągnięcie tego. Bądź przejrzysty i pokaż ludziom, co robisz i jak to robisz. To tak, jak prowadzenie samochodu. Możesz być w tym bardzo dobry, ale nadal potrzebujesz prawa jazdy. To samo dotyczy zrównoważonego rozwoju, jeśli wykonujesz dobrą pracę, upewnij się, że ludzie wiedzą, że możesz to zrobić poprzez certyfikację, ale zrównoważony rozwój to coś więcej. Konsumenci coraz częściej chcą wiedzieć, skąd pochodzą produkty i jak są produkowane, dlatego przejrzystość odgrywa ważną rolę.
Pozytywność Susanne zauważyła, że klienci Fleura Metz coraz częściej proszą o zrównoważone produkty. – To dlatego, że konsumenci również częściej o nie proszą. Zrównoważony rozwój oferuje florystom możliwość wyróżnienia się. W moim idealnym świecie certyfikacja nie byłaby konieczna, a zrównoważona produkcja byłaby podstawową zasadą. Certyfikacja jest teraz „licencją na sprzedaż”. Susanne uważa, że pozytywność jest kluczowym słowem. – Możesz stwierdzić, że świat jest niszczony, ale to nie zachęci ludzi do działania. Daj dobre przykłady i zainspiruj ludzi do produkowania i kupowania w sposób zrównoważony.