”Bully a plant” tak właśnie nazywała się kampania społeczna zorganizowana przez szwedzką markę IKEA. Znęcanie się nad rośliną może brzmieć brutalnie, lecz miało na celu wrócenie uwagi na to, jak wielkie znaczenie mają słowa i emocje, nie tylko te skierowane wobec ludzi. Co się stanie z rośliną, jeśli będzie ona regularnie obrażana? Czy to prawda, że rośliny, do których się mówi rosną lepiej? Tego właśnie chcieli dowiedzieć się organizatorzy eksperymentu.
Przebieg eksperymentu
Eksperyment trwał 30 dni. W jednej ze szkół w Zjednoczonych Emiratach Arabskich pod osłonami postawiono dwie draceny. Kontrolowano, aby miały zapewnione te same warunki takie jak dostęp do światła, nawożenie czy podlewanie. Różniło je jedynie to, że jedna z nich miała być zasypywana komplementami, a druga obrażana, zastraszana bądź lekceważona. Przed rozpoczęciem uczniowie nagrali swoje wypowiedzi, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Następnie przez kolejny miesiąc obu roślinom były puszczane taśmy z nagraniem. Jedna słuchała jedynie negatywnych wypowiedzi na swój temat, a druga komplementów i miłych słów. Efekt? Nie trzeba było na niego długo czekać, gdyż różnica pomiędzy roślinami była bardzo widoczna. Komplementowana roślina pozostała w dobrym stanie i wyglądała tak jak na początku eksperymentu. Z kolei obrażana zaczęła więdnąć, jej liście zaczęły usychać i wyglądała o wiele gorzej niż przed eksperymentem.
Cel eksperymentu
Ten niecodzienny eksperyment miał na celu pokazać w ciekawy sposób uczniom, jak wielką moc mają ich słowa i jak łatwo można za ich pomocą zranić drugiego człowieka. Widok zmarniałej rośliny z uschniętymi liśćmi miał uświadomić dzieciom, jak destrukcyjny wpływ może mieć dokuczanie i prześladowanie, z którym często można spotkać się w szkole, nawet jeśli tłumaczone jest to często żartami. Nękani uczniowie niejednokrotnie są jak obrażana roślinka, marnieją, stają się słabsi, a w skrajnych przypadkach odchodzą. Eksperyment w świetny sposób ukazał problem prześladowania i poruszył wiele osób. Wiele dzieci przyznało, że od teraz będą ostrożniejsi w tym, co mówią do drugiego człowieka. Kampania powinna pomóc dzieciom w zdrowym kontakcie z rówieśnikami, tak aby w przyszłości mogli tworzyć szczęśliwe społeczeństwo.